Onze kerk zou groot zijn, omdat de eerste kapel zó klein was. Het volk ging zelfs op straat aanschuiven om mis te horen. Groot en modern, maar niet té, zeggen de steunkaarten van toen. Een nationaal genadeoord “voor Trezeke”. Ach, het werd allemaal ietsje bescheidener, maar groot is ze zeker, véél te groot, sinds we de parking hebben verkocht en de massa’s aan ons voorbijgaan. Er is een midden jaren ’90 vernieuwde Theresiakapel voor wie een kaarsje wil branden. De doopkapel wordt nu voor andere zaken gebruikt. Het altaar is intussen verplaatst, één van beide ambo’s verdween tegelijk met de preekstoel en er kwam in het begin van deze eeuw een nieuwe vierruimte mét dito meubilair. De stoelen kwamen te staan als in een Oudromeins theater en een schutting sluit kerk van rest: het dode hout en de lege kraal, wachtend op andere tijden of een betere bestemming.
Er zijn enkele mensen die uit eigen, vrije wil voor orde en netheid instaan: Robert Janssens en Jan Meesters. Zij spreken ook tijdig enkele helpers aan, als dat nodig is.
Jacqueline Broos en Suzanne Vogels zorgen voor de affiches (in de windvang en in de kerk), de Kerkraad zorgt dat u onze financiële temperatuur kan aflezen en Line Borrey draagt zorg voor de bloemen.
Kunst in onze kerk?
De kruisweg van Luythagen hebben ze hier weggedragen, was de goegemeente én de paters een doorn in het oog.
Nu nog of nu weer is Albert Servaes hier thuis, met de kruisiging aan het linker-zijaltaar
én centraal, “de Dood van de Heilige Theresia” dat ooit boven het hoogaltaar in de kapel hing.
Er zijn nog glasramen, abstract uit de jaren zeventig van Hendrickx, die ook “Thérèse en Jezus” in houtskool tekende (en die nu aan het rechter-zijaltaar hangt). Hoe abstract ze ook zijn, ze geven kleur aan de spiritualiteit van Teresa de Jesus (Zuider-raam), van Juan dela Cruz (Noorder-raam), en van de patrones van de kerk, Thérèse Martin.
Dezelfde geest van de Karmel lees je van de gezichten van de heiligenbeelden. In het noorden: Elia en Teresa de Jesus en daar tegenover Joannes van het Kruis en Maria Magdalena van Pazzis.
Vergeet ook de orgels niet, boven op het doksaal een romantisch orgel uit het midden van de 20e eeuw, en vooraan een barokke replica orgel, gloednieuw, uit de kapel in Ieper,
net als crucifix en kandelaars op het hoogaltaar, ambo, sedes en altaar én het tabernakel.
Virtueel bezoek
Je kan zelfs onze kerk bezoeken vanuit je luie zetel !